
Wanneer je je huis gaat verkopen of een huis gaat aankopen, ga je als koper en verkoper naar de notaris. Het is in Nederland wettelijk verplicht om een notaris in te schakelen bij de koop en overdracht van een huis.
Wat doet de notaris?
De notaris controleert of de koop volgens de wettelijke regels verloopt en maakt de leveringsakte op. De leveringsakte wordt ook wel de eigendomsakte of overdrachtsakte genoemd. In de leveringsakte staan alle gemaakte afspraken tussen koper en verkoper. Als koper en verkoper teken je dit document bij de notaris, dit noem je 'het passeren van de akte'.
Wat kost een notaris?
De notariskosten wanneer je een huis gaat kopen zijn afhankelijk van je vraag en situatie.
- Het opmaken van een koopcontract varieert tussen de €600,- en €1.200,-.
- De overdracht van een woning varieert tussen de €800,- en €1.600,-
- Het opmaken van een hypotheekakte varieert tussen de de €500,- en €1.200,-.
Hoe lang duurt de overdracht bij de notaris?
Het tekenen van de leveringsakte bij de notaris duurt gemiddeld een half uur tot een uur. Wanneer de akte is getekend, heb je nog drie dagen bedenktijd. Binnen deze drie dagen kun je zonder boete of kosten onder de koop uit kunt komen.
Wat gebeurt er bij het passeren van de akte?
De notaris doorloopt een aantal stappen voordat koper en verkoper de aktes ondertekenen.
- Identiteit vaststellen
De notaris stelt de identiteit van koper en verkoper vast.
- Controleren verkoopbevoegdheid
Er wordt gecontroleerd of de verkoper bevoegd is om de woning te verkopen. De notaris kijkt of er sprake is van bewind, een echtscheiding, faillissement of onder curatele stelling.
- Onderzoek bij kadaster
De notaris onderzoekt bij het Kadaster of er beslagen op de woning zijn gelegd. Ook controleert de notaris of er hypotheken op de woning rusten. Het Kadaster is een openbaar register waar het eigendom en alle verkopen van onroerende zaken worden geregistreerd. Voorbeeld: wanneer een deurwaarder (of de Belastingdienst) beslag op een woning heeft gelegd, kan de verkoper niet meer vrij over zijn woning beschikken.
- Opvragen persoonsgegevens
De notaris vraagt vanuit het Basisregistratie Personen (BRP) de persoonsgegevens van koper en verkoper op.
- Onderzoek erfdienstbaarheden
De notaris onderzoekt of er sprake is van erfdienstbaarheden, zoals bijzondere bepalingen, recht van overpad, erfpacht, gemeentelijke beperkingen of opstal. Er wordt ook gekeken of er in de vorige leveringsakte beperkende bepalingen staan, zoals bijvoorbeeld boetebepalingen.
- Toezicht
Tot slot, de notaris houdt toezicht op de betaling van overeengekomen waarborgsom of afgifte van bankgarantie. De notaris controleert of de volledige koopsom is gestort op de derdenrekening van de notaris. Als de notaris alles gecheckt heeft en de afspraken zijn nagekomen, zorgt hij ervoor dat het bedrag op de rekening van de verkoper komt.
Ga je naar de notaris?
Vergeet niet het volgende mee te nemen.
- Kopie legitimatiebewijs van alle eigenaren van de woning
- Kopie definitief energielabel
Aktes, WOZ rapporten en gemeentelijke aanslagen heeft de notaris zelf.