Naar de notaris

Laatst bijgewerkt op woensdag 28 december 2022 om 13:03 - 2 minuten leestijd


Wanneer je je huis gaat verkopen of een huis gaat aankopen, ga je als koper en verkoper naar de notaris. Het is in Nederland wettelijk verplicht om een notaris in te schakelen bij de koop en overdracht van een huis.

Wat doet de notaris?

De notaris controleert of de koop volgens de wettelijke regels verloopt en maakt de leveringsakte op. De leveringsakte wordt ook wel de eigendomsakte of overdrachtsakte genoemd. In de leveringsakte staan alle gemaakte afspraken tussen koper en verkoper. Als koper en verkoper teken je dit document bij de notaris, dit noem je 'het passeren van de akte'.

Wat kost een notaris?

De notariskosten wanneer je een huis gaat kopen zijn afhankelijk van je vraag en situatie.

  • Het opmaken van een koopcontract varieert tussen de €600,- en €1.200,-.
  • De overdracht van een woning varieert tussen de €800,- en €1.600,-
  • Het opmaken van een hypotheekakte varieert tussen de de €500,- en €1.200,-.

Hoe lang duurt de overdracht bij de notaris?

Het tekenen van de leveringsakte bij de notaris duurt gemiddeld een half uur tot een uur. Wanneer de akte is getekend, heb je nog drie dagen bedenktijd. Binnen deze drie dagen kun je zonder boete of kosten onder de koop uit kunt komen.

Wat gebeurt er bij het passeren van de akte?

De notaris doorloopt een aantal stappen voordat koper en verkoper de aktes ondertekenen.

  • Identiteit vaststellen
    De notaris stelt de identiteit van koper en verkoper vast.
  • Controleren verkoopbevoegdheid
    Er wordt gecontroleerd of de verkoper bevoegd is om de woning te verkopen. De notaris kijkt of er sprake is van bewind, een echtscheiding, faillissement of onder curatele stelling.
  • Onderzoek bij kadaster
    De notaris onderzoekt bij het Kadaster of er beslagen op de woning zijn gelegd. Ook controleert de notaris of er hypotheken op de woning rusten. Het Kadaster is een openbaar register waar het eigendom en alle verkopen van onroerende zaken worden geregistreerd. Voorbeeld: wanneer een deurwaarder (of de Belastingdienst) beslag op een woning heeft gelegd, kan de verkoper niet meer vrij over zijn woning beschikken.
  • Opvragen persoonsgegevens
    De notaris vraagt vanuit het Basisregistratie Personen (BRP) de persoonsgegevens van koper en verkoper op.
  • Onderzoek erfdienstbaarheden
    De notaris onderzoekt of er sprake is van erfdienstbaarheden, zoals bijzondere bepalingen, recht van overpad, erfpacht, gemeentelijke beperkingen of opstal. Er wordt ook gekeken of er in de vorige leveringsakte beperkende bepalingen staan, zoals bijvoorbeeld boetebepalingen.
  • Toezicht
    Tot slot, de notaris houdt toezicht op de betaling van overeengekomen waarborgsom of afgifte van bankgarantie. De notaris controleert of de volledige koopsom is gestort op de derdenrekening van de notaris. Als de notaris alles gecheckt heeft en de afspraken zijn nagekomen, zorgt hij ervoor dat het bedrag op de rekening van de verkoper komt.

Ga je naar de notaris?

Vergeet niet het volgende mee te nemen.

  • Kopie legitimatiebewijs van alle eigenaren van de woning
  • Kopie definitief energielabel

Aktes, WOZ rapporten en gemeentelijke aanslagen heeft de notaris zelf.


Veelgestelde vragen

  • Wat gebeurt er op de dag van overdracht?

    Op de dag van de overdracht wordt de woning letterlijk overgedragen aan jou als koper. Voordat het zover is moeten er een aantal dingen gebeuren. 

    Lees meer over de dag van overdracht Lees artikel

  • Wat doet de notaris?

    De notaris controleert of de koop volgens de wettelijke regels verloopt en maakt de leveringsakte op. De leveringsakte wordt ook wel de eigendomsakte of overdrachtsakte genoemd. In de leveringsakte staan alle gemaakte afspraken tussen koper en verkoper. Als koper en verkoper teken je dit document bij de notaris, dit noem je het ‘passeren van de akte. 

    Lees meer over de notaris Lees artikel

  • Wie betaalt de notaris?

    Het is gebruikelijk dat de koper een notaris inschakelt en de notariskosten betaalt bij de aankoop van het huis. Omdat jij de notaris betaalt, mag je ook bepalen welke notaris het gaat worden. De verkoper mag zijn voorkeur uitspreken, maar daar hoef jij je niet aan te houden. 
  • Hoe pak ik de verhuizing het beste aan?

    Als je gaat verhuizen, dan komt er veel op je af. Denk aan spullen inpakken in je huidige woning en de verhuizing zelf, maar ook allerlei administratieve taken zoals adres- en abonnementswijzigingen doorgeven. Tip: maak ruim van tevoren een planning en een concrete checklist! 

    Lees meer over de verhuizing Lees artikel

  • Moet ik een energielabel aanvragen bij de (ver)koop van mijn huis?

    De verkoper is verplicht een energielabel aan te vragen voor de verkoop van de woning. Bij de overdracht krijg je het energielabel van de vorige eigenaar. 

    Lees meer over het energielabel Lees artikel

  • Hoe zit het met de belastingaangifte, nadat ik mijn eerste huis heb gekocht?

    Als woningeigenaar betaal je belasting over je huis, maar je krijgt ook voordeel als woningeigenaar. Voor de belastingheffing zijn de WOZ-waarde en het eigenwoningforfait in de meeste gevallen bepalend. 
  • Met welk onderhoud moet ik rekening houden?

    Dat kan variëren van klein tot groot onderhoud. Denk onder andere aan de verwarmingsketel, het schilderwerk, de dakgoten, energiebesparende maatregelen etc. 

    Lees meer over het onderhoud Lees artikel

  • Kan ik een extra hypotheek krijgen voor de verbouwing?

    Als je van plan bent om je huis te verbouwen, dan kun je deze verbouwing meefinancieren in je hypotheek. Dit wordt ook wel een bouwdepot genoemd. Als je dit wilt aanvragen moet je rekening houden met een aantal voorwaarden: 

    1. De verbouwing moet voor een meerwaarde van je huis zorgen; 
    2. De verbouwing moet vast zitten aan je huis, bij een eventuele verhuizing kun je die niet meenemen.

    Lees meer over de extra hypotheek en het bouwdepot Lees artikel